Niet alleen Omgevingsdiensten kampen met krappe arbeidsmarkt

Niet alleen Omgevingsdiensten ondervinden de gevolgen van een krappe arbeidsmarkt. Ook andere overheden, bedrijven en milieu-adviesbureaus vissen in dezelfde vijver van specialisten en technisch geschoolde medewerkers.

Dat betekent dat soms een vergunning later wordt verleend en controleverslagen langer op zich laten wachten. “Waar de NOS en de regionale omroepen in hun berichtgeving suggereren dat de gezondheid van mensen en het milieu niet beschermd worden, is dat geen juiste constatering”, zegt voorzitter Ruben Vlaander van Omgevingsdienst NL.  

De NOS en de regionale omroepen hebben afgelopen maanden de jaarrekeningen en jaarverslagen van de omgevingsdiensten doorgespit. Uit die documenten wordt in de berichtgeving van de omroepen geciteerd. “Het ontbreekt in die berichten aan context en conclusies die niet gedeeld worden door de omgevingsdiensten.”

Werving
Omgevingsdienst NL ziet dat het in deze tijd minder makkelijk is om gekwalificeerde, specialistische medewerkers te vinden. “Dat geldt overigens niet alleen voor de overheid en de omgevingsdiensten, maar voor veel meer sectoren in de economie”, aldus Vlaander. Soms duurt het invullen van vacatures langer dan gewenst. Voor de diensten brengt dat extra kosten voor inzet van (duurdere) inhuur met zich mee. “Het geldt overigens niet voor alle type functies, maar het is lastiger om de hooggekwalificeerde specialisten te vinden.” En dat lukt in de ene regio beter dan in de andere. Bedrijven die zij moeten controleren zijn ook de bedrijven die deze mensen nodig hebben. “Er is dan sprake van concurrentie op een krappe markt.”

Specialisten
De omgevingsdiensten hebben specialisten nodig om gesprekspartner te zijn van de steeds complexere bedrijven en bedrijfsprocessen. “Dat betekent complexere vergunningen en toezicht vraag meer specialistische kennis.” Openstaande vacatures kunnen wel eens leiden tot enige vertraging in de vergunningverlening. Voor bedrijven die een planning hebben voor de bouw van nieuwe installaties bijvoorbeeld, is dat vervelend, maar de vertraging zal geen negatief effect hebben op de kwaliteit van de vergunning.

Koers varen
“We hebben meer uitdagingen als omgevingsdiensten, zoals slimmer samenwerken, kennis delen, data-gedreven risicoanalyses maken en slim prioriteren. Dat is de koers die we varen”, zegt Vlaander. “We voeren samen campagne om nieuwe collega’s te werven en intensiveren van contacten met opleidings- en kennisinstituten. En leiden stagiairs, trainees en zij-instromers zelf op.”

ODNL Academie
Omgevingsdienst NL investeert met de ODNL-academie in opleiding en training. “We zien het belang en investeren in collega’s en leiden zelf nieuwe medewerkers op.” Landelijk voeren de 28 diensten samen de campagne Werken bij de omgevingsdiensten NL. Doel van de campagne is naamsbekendheid en werven van medewerkers voor de 28 diensten.

De keuzes die omgevingsdiensten soms moeten maken voor de inzet van medewerkers worden getoetst aan de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO). Daarmee ontstaat prioritering, want niet controleren is absoluut geen optie. Toezicht en handhaving zijn een wezenlijk onderdeel van het totale VTH-stelsel en zijn het sluitstuk in het VTH-proces en bescherming van de leefomgeving.

Met de opdrachtgevers worden prestatieafspraken gemaakt tegen een bepaalde vergoeding. Dat is publiek geld dat een gemeente/provincie niet aan andere publieke doelen kan besteden. Omgevingsdiensten zijn intrinsiek gemotiveerd om enerzijds de kosten laag te houden, anderzijds wel te presteren voor een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving.

Omgevingsdienst NL maakt uit de verhalen van haar leden op dat het minder makkelijk is om gekwalificeerde, specialistische medewerkers te vinden. Soms duurt het invullen van vacatures langer dan gewenst. Dat kan extra kosten voor inzet van (duurdere) inhuur met zich meebrengen en extra kosten voor werving. Het geldt overigens niet voor alle type functies bij omgevingsdiensten.

De krapte op de arbeidsmarkt merken omgevingsdiensten ook uit de adviezen van gespecialiseerde bureaus die meer tijd kosten vanwege tekort aan medewerkers. Als adviezen over lucht, geluid en bodem later binnenkomen, kan een vergunning niet altijd binnen de termijn afgehandeld worden.

Omgevingsdiensten organiseren regionaal en landelijk tal van activiteiten om mensen te werven. Landelijk voeren de 28 diensten samen de campagne Werken bij de omgevingsdiensten NL. Doel van de campagne is naamsbekendheid vergroten en werven van medewerkers voor de 28 diensten.

Omgevingsdienst NL investeert met de ODNL-academie ook in opleiding en training van medewerkers. De omgevingsdiensten zien het belang en investeren in collega’s en het zelf opleiden van nieuwe medewerkers.

Zie ook: https://nos.nl/l/2528915

De vraagstelling van de NOS sluit niet aan bij de rol en functie die Omgevingsdienst NL heeft op de arbeidsmarkt. Omgevingsdienst NL is in vergunningverlening, toezicht en handhaving geen uitvoeringsdienst. De werving van medewerkers ligt bij de 28 regionale omgevingsdiensten.

Gerelateerde berichten