Omgevingsdienst NL heeft het Adviesdocument VTH-aanpak Asfaltcentrales opgesteld voor alle omgevingsdiensten. Het doel van dit Adviesdocument, een geactualiseerde versie van het in juni 2022 gepubliceerde “Adviesdocument Omgevingsdiensten voor Vergunningverlening en Controle op emissies van benzeen en PAK bij asfaltcentrales”, is het bevorderen van een landelijke uniforme VTH-aanpak van asfaltcentrales.
Het adviesdocument is opgesteld door de projectgroep Afstemming Asfaltcentrales, in overleg met alle betrokken omgevingsdiensten en met een adviserende rol voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Aanleiding
In 2022 heeft Omgevingsdienst NL een inventarisatie uitgevoerd naar de uitstoot van benzeen en PAK door asfaltcentrales. Aanleiding van dit onderzoek was de maatschappelijke onrust die ontstond na de berichtgeving in de media over de uitstoot van gevaarlijke stoffen door asfaltcentrales. Het betrof met name problemen met de (te hoge) uitstoot van benzeen en PAK (beide stoffen vallen in de categorie Zeer Zorgwekkende Stoffen). Dit adviesrapport (juni 2022), waarin de bevindingen waren opgenomen, bood een aantal oplossingsrichtingen om te komen tot een uniforme VTH-aanpak voor vergunningverlening en controle op emissies van benzeen en PAK bij asfaltcentrales.
Inmiddels is vanaf 1 januari 2024 de Omgevingswet van kracht en zijn emissie-eisen voor benzeen en PAK’s voor asfaltcentrales vastgelegd in het Besluit Activiteiten Leefomgeving. Ook heeft het Vlaamse Kenniscentrum voor Best Beschikbare Technieken (VITO) een geactualiseerde rapportage ‘Best Beschikbare Technieken voor Asfaltcentrales’ uitgebracht. Reden om het adviesrapport uit 2022 aan te passen aan de huidige inzichten!
Actualisatie adviesrapport
Nieuwe inzichten en regelgeving zijn verwerkt in deze nieuwe versie van het adviesrapport. Er is bekeken in hoeverre de Best Beschikbare Technieken, die destijds werden geselecteerd, inmiddels zijn geïmplementeerd, en of er nieuwe technieken beschikbaar zijn.
Een aantal oplossingsrichtingen is benoemd, die eraan bijdragen om te komen tot meer grip op de emissies van benzeen en PAK en het opstellen van monitoringsplannen.
Met de oplossingsrichtingen wordt invulling gegeven aan het stellen van (technische) randvoorwaarden om zo representatieve metingen te verkrijgen. En geeft het mogelijkheden tot het stellen van aanvullende regels/eisen waar asfaltcentrales aan moeten voldoen om (meer) grip te krijgen op de emissies van benzeen en PAK.
Dit alles om de emissies op een aanvaardbaar niveau (= voldoen aan de wettelijke eisen) te krijgen.
Doel
Het doel van dit aangepaste adviesdocument is om een bijdrage leveren aan een veilige en gezonde leefomgeving in de directe omgeving van asfaltcentrales. Dit adviesdocument geldt voor alle omgevingsdiensten in Nederland waardoor een landelijke uniforme VTH-aanpak van asfaltcentrales wordt geoptimaliseerd. Daarnaast heeft het document als doel het bundelen van regionale kennis zodat er meer kennis ontstaat bij de omgevingsdiensten. Hierbij kan worden aangesloten bij de nieuwe Kennisinfrastructuur VTH ‘Kennis laten stromen’ die in pijler 4 van het IBP-VTH programma is ontwikkeld.